mapa stránek

cz  en  pl

Zasílání novinek

Vyhledávání

logo

Práce studentů Fakulty užitého umění a designu UJEP v Ústí nad Labem

V rámci letošního, již pátého, Bienále ateliérů textilní tvorby představují své práce návštěvníkům českoskalické muzejní výstavní síně studenti ateliéru Textilní tvorba Fakulty užitého umění a designu Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Předcházející ročníky, uspořádané, stejně tak, jako letos, Textilním muzeem TIBA ve spolupráci s Muzeem Boženy Němcové, byly věnovány pracím studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (1999), Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové (2001), Textilní fakulty Technické univerzity Liberec (2003) a Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě (2005). Posláním těchto přehlídek je prezentace ukázek výsledků současné, moderní, zejména textilní a oděvní tvorby a naznačení směrů, jimiž se ubírá.

Fakulta užitého umění a designu vznikla v roce 2000 z Institutu výtvarné kultury ústecké univerzity. Programově vychází z potřeby spolupráce výtvarníků, respektive budoucích výtvarníků (a mnohdy i budoucích pedagogů), s průmyslovou a dílenskou výrobou. Jeden z jejích osmi ateliérů, ateliér textilní tvorby, připravuje studenty „na vytváření funkčních – užitých i volných nástěnných nebo prostorových textilií“. Důraz je při jejich výuce kladen zejména na tvorbu oděvů, často oděvů s doplňky. PhDr. Miloslava Fučíková ve stati věnované ateliéru, publikované ve sborníku (2003) věnovanému desetiletí institutu, respektive zmíněné fakulty, výstižně píše: „Tím, že textilie zakrývá úplně nebo částečně to, co je za ní, umožňuje změnu působení objektu, který je s ní spojen. Díky textilii dochází k proměně stolu, místnosti, krajiny i lidské figury. Šaty opravdu dělají člověka. Oděvní textilie působí nejen navenek, ale i dovnitř svého nositele. Bez rozdílu věku některý oděv odmítnete, jiný preferujeme – cítíme se v něm dobře, podvědomě se spojujeme s povahou materiálů, strukturou, technologií zpracování, barevností a tvarem motivů, s jednoduchostí či složitostí střihů, s precizností provedení…“. Studenti přitom mnohdy ztvárňují i netextilní materiály – dřevo a další přírodniny (rákos, bambus…), papír, kov, sklo, plasty… „Učí se tak pracovat zcela nekonformně, s využitím velké dávky své fantazie a s … možností hledání vztahů mezi dvěma nebo více materiály, v podobném spojení dosud nevyužívaných.“ K jinému typu „propojení“, k němuž jsou studenti v ateliéru vedeni, patří i spojení – dialog průmyslově vyrobené textilie s textilií, doplňkem, vytvořenými ručně, autorsky.

Ústecký ateliér textilní tvorby byl založen v roce 1994. Od roku 1996 ho vede významná osobnost naší textilní tvorby, uznávaná autorita v oblasti výchovy budoucích textilních výtvarníků, akademický malíř, profesor Bohdan Mrázek. V roce 2003 se podařilo pro ateliér s akreditací bakalářského studia získat rovněž akreditaci navazujícího studia magisterského, které v něm bylo také v akademickém roce 2003-2004 zahájeno. Profesor Bohdan Mrázek se, spolu se svojí asistentkou, akademickou malířkou Eliškou Novou, u svých posluchačů snaží probouzet „tvořivé myšlení, jako první předpoklad kreativního přístupu při řešení zadávaných úloh, a podporuje tím rozvoj tvůrčích individualit svých žáků. Zároveň jsou posluchači vedeni ke zvládnutí základních textilních technik a technologií ve zpracování rozmanitého textilního materiálu… učí studenty citlivě vnímat zadávaný úkol a promítnout si jeho realizaci odpovídajícím způsobem do správné volby textilního materiálu a následující vhodné technologie k jeho ztvárnění.“ Studenti se věnují rovněž tvorbě stylově jednotných celků, kompletů, kupříkladu domácího oděvů a bytové textilie (koberce, závěsu…), letního oděvu a plážového vybavení (lehátka, paravánu…).

Výstavní síň MBNV českoskalické muzejní výstavní síni je prezentováno pět desítek artefaktů a stejné množství fotografií, dokumentujících studenty navržené a realizované oděvy a kostýmy. Artefakty a snímky pocházejí z let 2003 – 2007. Artefakty jsou díly dvanácti studentů. Nepočetněji, dvacítkou prací, je zastoupena Tereza Šikulová. Snímky dokumentují osm oděvních celků a jeden kostýmní soubor.

 

Mezi artefakty převažují originální dámské oděvy – šaty a komplety. Jsou do detailu propracované, byly vytvořeny s invencí a mnohdy i s vtipem. Platí to kupříkladu o dvou modelech dámských šatů Elišky Mertové s názvem „Honzíkova cesta“ nebo o souboru šesti šatů Terezy Šikulové vytvořených na téma „tereziánské reformy“. Oděvy jsou vystaveny na krejčovských pannách, na výstavě jsou zastoupeny i samostatné oděvní součásti – peleríny, košilky, kimono… Řada oděvů, oděvních součástí, je opatřena ozdobnými prvky – dezény vytvořenými ručním tiskem, ozdobami získanými strojovou výšivkou, ručním tkaním, paličkovanou krajkou. Ve výstavní síni jsou prezentovány také ručně tkané koberce, nápaditě, netradičně ozdobené ubrusy (ruční malba, strojová výšivka, aplikace pryže…), plážové lehátko s ručně tkanou textilií. Významně jsou zastoupeny autorské komplety. Jejich autory jsou Jan Löbl (Tapiserie o duši a objekt Posezení na duši), Zuzana Maternová (objekt ze skla na téma „architektonický motiv“ doplněný paličkovanou krajkou a šaty ozdobené paličkovanou krajkou), Tereza Šikulová (křeslo, ručně tkaný koberec se zatkanou plastickou hmotou, oděvní součást ozdobená ručním tiskem a našitými stuhami; paraván s umělohmotnými ramínky a věšák z umělohmotných ramínek se dvěma plášti a kšiltem), Eliška Mertová (ručně tkaný koberec s „ladícím“ domácím dětským oděvem). Kolekci artefaktů doplňuje návrh na potištěnou závěsnou dekorační textilii Taťány Morové.

Fotografie, které plní na výstavě zejména úlohu dokumentu, mají i nespornou hodnotu uměleckou. Jejich autory jsou Petr Karšulín a Jan Kolman. Návštěvníkům výstavy přibližují dámské šaty, ozdobené batikováním, leptem, ručním tiskem, ruční a strojovou výšivkou, hedvábnými šátečky…, a šaty s doplňky, vytvořenými ručním tkaním a předtkalcovskými technikami – síťováním, pletením na rámu, tkaním na karetkách, paličkovanou krajkou. Prostřednictvím fotografií jsou zdokumentovány rovněž kostýmy Zuzany Maternové pro balet Carmina burana.

(Vlastimil Havlík)

Kategorie:

NAŠE EXPOZICE

MALOSKALICKÝ AREÁL
Život Boženy Němcové
Historie textilní výroby
Maloskalická tvrz

BARUNČINA ŠKOLA
Stará škola
Muzeum 1866

NAUČNÁ STEZKA
Babiččino údolí

RYCHLÁ VOLBA

Muzeum B. Němcové
Maloskalická 47
552 03 Česká Skalice
+420 491 451 285
info@muzeumbn.cz

Doporučujeme

Pro správu majetku používáme SW KLID
Software pro správu a údržbu majetku SW KLID