mapa stránek

cz  en  pl

Zasílání novinek

Vyhledávání

logo

Matka a dcera

Marie Bartošová je náchodskou rodačkou, na svou profesionální dráhu se však připravovala v Hradci Králové, kde absolvovala Pedagogickou fakultu, a s nímž spojila svůj tvůrčí i profesní život – učí zde na katedře výtvarné výchovy.

Podstatnou součástí tvorby Marie Bartošové je keramika, jejíž výrazové prostředky užívá autorka stále. A středobodem prací jsou lidé nebo alespoň svět lidí v různých podobách. Její postavy mohou být pak lidské nebo ne-lidské, jako například postavy antické mytologie, pro lidi jsou určeny předměty, které mají okolo sebe – v zahradě jako věci praktické nebo snad i zdánlivě nepraktické a zbytečné: kameny, valouny, odštěpky. Pod rukama Marie Bartošové se v nich (myslíme uvnitř nich) se odehrávají příběhy, otevírá podzemí, odhalují konvence či dokonce točí soukolí.

V posledním období se autorka však věnuje především geometrickým formám, skutečnost zjednodušuje na největší možnou míru a minimalizuje výrazové prostředky.

Výraznou součástí práce jsou dnes také propichované kompozice – pikáže, které jsou víceméně geometrického charakteru, abstraktně zaměřené: stopy zářezů a vpichů vytváří na rubové straně papíru plastické textury organizované do ploch a doplňované kresbou tužkou. Tyto textury jsou obdobné, jako vytváří na plochách svých keramických objektů sochařskými nástroji. Vizuálně, ale i vnitřně jsou tedy propojeny s její keramikou.

Petra Killarová, dcera Marie Bartošové, pedagožka Základní umělecké školy v Novém Městě nad Metují, studovala na střední uměleckoprůmyslové škole v Turnově, kde se zaměřila na obor rytí kovů. Po studiích pracovala ve zlatnictví, kde se naučila vyrábět šperky a kde si osahala další dimenzi tvorby – v práci s materiálem a kamenem začala vytvářet malé plastiky pro tělo. Tato zkušenost se promítá i do současných prací prostřednictvím potřeby vkládat do soch různé předměty či jejich části.

Vysokou školu studovala v Ostravě, ovlivněna předním českým portrétistou profesorem Stanislavem Hanzíkem, absolvovala zde u Hanzíkova žáka, profesora Maria Kotrby.

S odkazem na zkušenosti s prací s miniaturami a požadavkem na zmiňovanou přesnost poukazuje autorka na to, že dnes jí snad proto vyhovuje monumentálnost a práce s prostorem.

Ráda modeluje v hlíně a své věci pak odlévá do trvalejších materiálů – laminátu nebo betonu. Menší věci, skici, vypaluje v hlíně.

O své tvorbě říká: „To, co nebylo dořečeno v mých plastikách, vychází ven v podobě obrazů, které jsou jakýmisi vysvětlivkami za textem. Odlitky soch nechávám tak, jak se zrodí z formy, syrové a neupravené, umocňuji tím celkovou expresivnost daného díla. Výrazovou hodnotu upřednostňuji před vizuální. Když se snažím o opak, anatomickou přesnost postav, vytrácí se mi vnitřní prostor a zbývá pouze skořepina bez ducha. Cítím se vlastně velmi svobodně, mohu-li si z figury nebo hlavy vzít pouze fragmenty, které mě v dané chvíli zajímají, pohrávat si s nimi, libovolně je přetvářet a nakonec z nich vytvořit kompozici, která ladí mé myšlence. Pohybuji se tedy v abstraktní rovině, která má konkrétní prvky, ale je jedno, použiji-li tvar nosu nebo nějaký geometrický symbol. Výpověď bude stejná.“

Petra Killarová nevysvětluje, co znamenají její věci, a nehovoří o tom, co a proč dělá. Kdyby dešifrovala zašifrované, nebylo by by podle ní pak třeba šifrovat. Seznamuje nás tak se svými tajemstvími, která nosí v sobě a občas se o ně s námi podělí. „Kouzlo přestává být kouzlem, ale stává se technikou, zjistíme-li, jak se dělá,“ říká. „I já mám svůj jazyk, a kdo rozumí, neptá se, většinou je to vzájemné. Kdo se ptá, dozví se pokaždé něco jiného, ne podstatu.“

Autorka nechce neproblematizovat, nechce reagovat na společenskou ani politickou situaci a snaží se jakkoliv vyvarovat výlevu bolestných stavů do hmoty. Věří totiž, že „co hmotou prozáří, vyzáří se opět zpět.“

(Milan Horký)

Kategorie:

NAŠE EXPOZICE

MALOSKALICKÝ AREÁL
Život Boženy Němcové
Historie textilní výroby
Maloskalická tvrz

BARUNČINA ŠKOLA
Stará škola
Muzeum 1866

NAUČNÁ STEZKA
Babiččino údolí

RYCHLÁ VOLBA

Muzeum B. Němcové
Maloskalická 47
552 03 Česká Skalice
+420 491 451 285
info@muzeumbn.cz

Doporučujeme

Pro správu majetku používáme SW KLID
Software pro správu a údržbu majetku SW KLID